Start-ups: Jong & Snel is kritische faalfactor.

(Dit artikel is in januari 2019 geplaatst in het online financiële dagblad Financieel-Management.nl)

Start-ups zijn hot, en dat blijkt niet alleen uit het grote aantal dat jaarlijks wordt opgericht, maar ook uit de interesse van grote bedrijven (zoals KPN, Rabobank, Shell) bij het ondersteunen van start-ups. De CFO van KPN, Jan Kees de Jager, erkent de relevantie van start-ups: door samenwerking kan innovatie sneller vormgegeven worden en vertaald worden naar concrete producten en diensten.

Maar het valt niet mee! 90% van de start-ups bestaat na 3 jaar niet meer. En maar een beperkt aantal start-ups is echt succesvol, blijkt uit een recent onderzoek van Deloitte en THNK. De redenen hiervoor zijn divers, maar tegelijkertijd ook niet geheel verrassend. Bovenaan het lijstje staat een beperkte marktvraag naar het product van de start-up en een gebrek aan voldoende kasstromen. Maar ook het niet beschikken over een deskundig team, een slecht businessmodel en de concurrentie zijn andere redenen die vaak leiden tot het falen van start-ups. En dat is jammer, want de innovatiekracht van al die start-ups vormt toch een belangrijke basis voor toekomstige economische groei en dus werkgelegenheid en welvaart in Nederland.

Wat zouden start-ups anders kunnen doen om een faillissement te voorkomen? Wat opvalt is, dat de start-ups die het wél goed doen, ook wel scale-ups genoemd (omzet groter dan € 5 mln binnen 5 jaar), vaak beschikken over ervaren en wat oudere ondernemers met veel kennis van de markt. Daarnaast beschikken de scale-ups vaak over deskundige teams en doen ze gemiddeld 2 keer zo lang over de periode tussen oprichting en de marktintroductie dan de start-ups. Tijd die ze nuttig gebruiken om de noodzakelijke randvoorwaarden te creëren voor groei. Je zou het kunnen vergelijken met het bouwen van een huis. Een huis bouwen zonder heipalen kan snel en zal op korte termijn niet tot grote problemen leiden. Maar na verloop van tijd kan het huis gaan verzakken. Het is dan te laat om nog heipalen onder het huis te plaatsen.

Falende start-ups lijken té snel naar de markt te willen. Oorzaken van faillissement, zoals de eerder genoemde ontbrekende marktvraag, geen geld, geen deskundig team en een slecht doordacht businessmodel, hebben toch vooral ook met voorbereiding te maken. Een gedegen voorbereiding die noodzakelijk is, vóórafgaand aan de marktintroductie. Immers, door goed marktonderzoek kan je de marktvraag beter inschatten, waarbij een goed doordacht businessmodel niet kan ontbreken, zeker niet als je aanvullende bankfinanciering nodig hebt. En vergeet vooral de kwaliteit van het managementteam niet. Enthousiasme en passie alleen is niet voldoende. Een team is pas echt waardevol in een startende onderneming als het functioneert als een “Mastermind”. Een Mastermind wordt wel gedefinieerd als een harmonieuze samenwerking van kennis en inspanning tussen 2 of meer mensen voor het bereiken van een vastomlijnd doel. Een ondernemer kan het nooit alleen en met het inrichten van een goed team worden kennis, ervaring en intelligentie samengevoegd tot een krachtig team. Het “mastermind” team Steve Jobs en Steve Wozniak, die Apple oprichtten, is hiervan een mooi voorbeeld. Of het team Bill Gates en Paul Allen van Microsoft.

Het selecteren van goede teamleden vergt veel tijd en energie. Maar een sterk team heb je wel nodig om goed voorbereid je nieuwe product op de markt te introduceren. En het kan veel opleveren en de kans op falen flink verminderen. Immers, met dit team wordt de ondernemer in staat gesteld om te komen tot een nauwkeurige afstemming van het businessplan met de marktvraag. En om kritische vragen over de zwakke en sterke punten van het plan over en weer te stellen. Én voor het vaststellen van de risico’s die verbonden zijn aan de marktintroductie. Ondernemen is risico nemen en 100% uitsluiting van risico’s is een utopie. Maar het reduceren van belangrijke risico’s is zeker mogelijk. Tijd nemen voor een adequate risico self-assessment door het managementteam vóórdat je “life” gaat, kan dan ook zeker geen kwaad.

Soms is het beter om Oud & Traag te zijn, dan Jong & Snel.

Wilt u inzicht in hoe de bedrijfsvoering van uw start-up versterkt kan worden? En hoe de impact van risico’s kan worden verminderd?  Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek/ advies. Dit kan eenvoudig via deze link.

Arjan is partner bij het adviesbureau ACS Partners en mede-oprichter van het label Risk&AO/IC. Dit label ondersteunt organisaties bij het versterken van de (administratieve) organisatie en risicobeheersing. Typische diensten van dit label zijn Quickscans, adviesgesprekken Start-ups en kennisoverdracht via o.a. (Incompany) trainingen. Arjan publiceert regelmatig artikelen over Risk & AO/IC gerelateerde onderwerpen in de digitale financiële dagbladen Financieel-Management.nl én CFO.nl

Delen